Hemma i Sverige igen

Nu är vi på svensk mark igen. Båten gick som den skulle från Naxos idag men flyget hem var däremot försenat nästan en timme, men nu så är vi påväg hem i bilen. Alla är väldigt trötta och ser fram emot att få gå och lägga sig i sina egna sängar med sina egna kuddar.

Eftersom internetet inte alltid är det snabbaste på hotellet har vi ju inte kunnat uppdatera er om de två sista kvällarna i Naxos.... varav den näst sista kvällen var en riktigt höjdarkväll... 😄 vi bestämde oss för att åka in till Naxos stad en sista gång så i måndags åkte vi in ganska skapligt på kvällen för att ta en drink i hamnen innan vi ville gå upp i de små gränderna för att käka.

Vi hittade en jättemysig restaurang som vi satte oss på, utan att någon av oss ens hade tittat på menyn innan.. ☺️ personalen ställde iordning bord för 10 pers och vi satte oss och fick menyer som vi började läsa i. Vi förstod knappt inte menyerna och det var tyvärr ingen som hittade något gott att äta så vi ursäktade oss till personalen och gick därifrån för att byta restaurang.

Vi fortsatte att gå vidare bland gränderna och gick sedan rakt på en restaurang som Emma och Sara hade blivit tipsade om av ett par från Växjö som de började prata med på hotellet - restaurang Flamingo. Vi gick in där och fick efter om och men ett bord för 10 pers. Vi fick in menyerna och alla hittade något gott att äta. När vi beställde maten var klockan ungefär halv tio så alla var jättehungriga. Det var väldigt mycket folk på restaurangen och när vi hade väntat i 30-40 minuter kommer en servitör fram och säger att maten som Martin beställde är slut, så Martin beställde då in en moussaka istället. Vi satt och väntade cirka 10 min till innan servitören kommer fram och säger att vår mat är på gång och att vi får den om 3-4 minuter.... men efter 10 minuter hade vi fortfarande inte fått in maten 😄 strax därefter kom de dock med all vår mat och de börjar dela ut alla rätter. Alla fick sin mat förutom Sara, för helt plötsligt var även det hon beställde slut... men som tur var kunde servitören erbjuda henne en moussaka istället 😄 servitören försökte även dela ut en Pasta Seafood som av någon anledning hade råkat hamna med i vår beställning fast att ingen hade beställt den ☺️ maten var god och alla blev mätta, men servicen på den restaurangen var väl kanske inte den bästa 😝 som tur är kan vi bara skratta åt den här kvällen, vi får se om det blir ett återbesök dit någon gång eller inte.

Sista kvällen, tisdagkvällen, åt vi betydligt godare mat. Som vi skrev i tidigare inlägg ville Ioanna bjuda ut oss alla på restaurang så till klockan 20:30 hade hon bokat bord på en restaurang som vi inte hade varit på tidigare.

Innan vi gick till restaurangen hann vi med en drink på ett ställe nere vid stranden, i närheten av restaurangen.

Ioanna, hennes man och deras yngsta dotter mötte vi sedan upp på restaurangen. De hade beställt in grekisk sallad och bröd till förrätt och vi fick även in en tallrik med massa friterade små rätter. I början var vi väldigt fega att smaka, men vi började dela lite på rätterna och även provsmaka.... jag tror att alla egentligen hade nöjt sig med förrätten för herregud så gott det var! Vi fick bland annat in ostbollar, spenatpaj, fetaostpaj och någon annan slags paj med dill - hur gott som helst. Till huvudrätt fick vi sedan in grillat kött, kyckling, lamm, korv, hamburgare och så pommes till det. Även det var jättegott, men det slår nog inte förrätten! Till efterrätt fick vi sedan en kaka av något slag och så frukt till det. Jag tror att alla mest bara satt och pillade lite med det, vi fick knappt inte i oss en bit till efter allt gott vi hade fått.

Vi rullade sedan hem till hotellet igen och packade lite innan det var dags att sova. Klockan ringde tidigt imorse och vi har snart rest i ca 20 timmar från det att vi lämnade hotellet.

Det har varit en superhärlig resa som alltid när man åker till Naxos och även om vi har vart där ganska många gånger nu så är det absolut inte sista gången vi åker dit.